Meest gestelde vragen

Outsourcen naar het buitenland (nearshoring) levert de nodige vragen op. Op deze pagina proberen we de meest voorkomende vragen te beantwoorden. Maar niets werkt zo goed als een persoonlijk gesprek. Neem dus gerust contact met ons op zodat we in detail jullie situatie en onze diensten kunnen bespreken.

Algemeen

  • Wat is het verschil tussen outsourcing en nearshoring?

    Outsourcing omvat het uitbesteden van werkzaamheden aan een externe organisatie of extern persoon. Dit hoeft niet per definitie buiten de landsgrenzen te zijn, elke vorm van uitbesteden valt onder outsourcing.

    Nearshoring is een vorm van outsourcing, waarbij werkzaamheden worden uitbesteed aan een externe organisatie in een land wat relatief dichtbij gelegen is.

    Xessable biedt een variant op nearshoring. Onze vestiging in Macedonië voert de werkzaamheden uit, onze vestiging in Nederland is jullie aanspreekpunt. Wij maken de vertaalslag, letterlijk en figuurlijk.

  • Moet ik lokaal ook IT’ers hebben?

    Het is zeker geen vereist om zelf al IT’ers in dienst te hebben om gebruik te kunnen maken van outsourcing. Uit ervaring weten we echter wel dat de beste resultaten behaald worden als er op technisch niveau gecommuniceerd kan worden met de professionals in Macedonië. Mocht deze kennis niet aanwezig zijn dan is het aan te raden om een Product Owner aan het team toe te voegen (lokaal of outsourced) om de vertaalslag tussen business en techniek te maken.

  • Wat voor land is Macedonië?

    Macedonië is een Republiek gelegen in de Balkan en wordt omringd door Griekenland, Bulgarije, Servië, en Albanië. Het land heeft twee miljoen inwoners, waarvan veruit het grootste deel in de hoofdstad Skopje woont en/of werkt. Het land is sinds 1991 onafhankelijk als onderdeel van de voormalige Republiek Joegoslavië. Daarnaast is het lid van de Verenigde Naties en sinds 2005 kandidaat-lid van de Europese Unie. De economische activiteiten vinden vrijwel volledig plaats in de hoofdstad Skopje. Daarnaast is de badplaats Ohrid geliefd onder (vooral Nederlandse) toeristen.

  • Hoe verloopt de dagelijkse communicatie?

    Documentatie

    De methode en frequentie van communicatie staat jullie geheel vrij. Uit ervaring weten we dat voor dagelijkse communicatie veelal Skype gebruikt wordt. De frequentie hangt in grote mate af van het project, de fase waarin het zich bevindt en misschien wel het belangrijkste: in welke mate het project uitgewerkt is. Wanneer er goede en gedetailleerde documentatie beschikbaar is zal de noodzaak tot communiceren lager liggen. Een goed projectmanagementsysteem is dan ook aan te raden.

    Senioriteit

    Daarnaast speelt de omvang en senioriteit van het team een grote rol. Wanneer het team bestaat uit een of meerdere senior professionals of een teamlead aanwezig is, dan zal het team als geheel meer zelfstandig kunnen opereren.

    Product Owner

    Indien het gewenst is dat het team zeer zelfstandig kan opereren is het te overwegen om hiervoor een Product Owner aan te stellen.

Xessable

  • Kan ik eerst een keer komen kijken?

    Uiteraard kan dat! Het opzetten van een outsourcing team is een grote stap die niet overhaast genomen moet worden. Als je eerst een beeld wilt krijgen van Macedonië en ons bedrijf dan is een bezoek een uitstekende manier. We komen graag in contact om dit af te stemmen en je te begeleiden.

  • Gaan wij op bezoek of komen professionals naar ons?

    Het liefste zien we allebei! Een goede binding met je nieuwe collega(‘s) is cruciaal voor een succesvol project. Voor de professional is een bezoek aan Nederland een ideale manier om enerzijds ons land en cultuur te leren kennen en anderzijds kennis te maken met jullie organisatie, de mensen, het project en jullie klanten.

    Een bezoek van jullie aan Macedonië is minstens zo belangrijk. Om een beeld te krijgen van het land en de omgeving waarin ze werken, maar ook om inhoudelijk over het project te praten.

    Onze ervaring leert dat onze klant gemiddeld twee tot vier keer per jaar naar Macedonië reist en de professional een keer per jaar of om het jaar naar Nederland komt. Uiteraard hangt het van jullie situatie af wat de beste frequentie is.

  • Hebben jullie direct mensen beschikbaar?

    Kort gezegd: nee. We zoeken mensen die perfect voldoen aan de wensen van elke klant. Die gaan we dus pas zoeken als zowel de klant als de wensen bekend zijn, we schuiven geen mensen naar voren die we toevallig beschikbaar hebben.

    Wel hebben we een database met profielen van mensen die we al gesproken én gezien hebben. Die graag bij ons willen werken als er een geschikt project voorbijkomt. Daarmee houden we de zoektocht naar een nieuwe professional zo kort mogelijk.

  • Werken jullie ook op projectbasis?

    Wij zijn ervan overtuigd dat de wensen van jullie organisatie uniek zijn. Bij elke organisatie hoort dus een ander soort professional die perfect aansluit. Daarbij is het ook van belang een lange termijn relatie op te bouwen met zowel de professional als ons. Om die reden nemen wij geen projecten aan op basis van vaste prijs of uurtarief.

Financieel & juridisch

  • Wie neemt de professionals in dienst?

    Wij nemen de professionals in dienst en zijn dus officieel de werkgever. Zij worden vervolgens volledig op jullie project geplaatst.

  • Wat is de opzegtermijn van een contract?

    De opzegtermijn voor elke professional is altijd twee maanden. Hoe lang de professional voor jullie werkt is daarbij niet van belang.

  • Hoe zijn de kosten opgebouwd?

    De kosten per professional zijn simpel uit te rekenen. In Macedonië is het gebruikelijk om het netto salaris als uitgangspunt te nemen. Daar komt namelijk altijd een vast percentage van ~50% loonkosten bovenop. Tel daarbij onze vaste vergoeding op en een jaarlijkse vakantietoeslag (+- 220 euro) om tot het totaal te komen.

  • Hoe zijn de kosten vergeleken met Nederland?

    De totale kosten voor het outsourcen van een professional in Macedonië ligt op ongeveer 40% van die in Nederland. De kostenopbouw voor outsourcing is eenvoudig:

    Nettoloon + loonkosten + outsourcingsvergoeding = totale kosten

    Om dit goed te kunnen vergelijken met Nederland is het niet voldoende om enkel naar brutoloon te kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan de secundaire arbeidsvoorwaarden:

    1. Pensioenregeling
    2. Auto
    3. Laptop
    4. Telefoon
    5. Onkostenvergoeding

    Daar komen vervolgens nog operationele kosten bij zoals:

    1. Kantoorruimte
    2. Salarisadministratie
    3. Kantoorkosten (elektra, water, koffie, lunch)

    Puur gebaseerd op kosten is outsourcing altijd vele malen voordeliger. Weten wat er nog meer overwogen moeten worden? Daar praten we graag verder over!

CONTACT

We komen graag met je in gesprek! Laat hier een bericht achter en we spreken elkaar snel